چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

گروه بورس: به‌دنبال انعقاد چند قرارداد مهم با شرکت‌های مپنا و صدرا برای توسعه فاز‌های پارس‌جنوبی، سهام صنعت پیمانکاری در بورس پرطرفدار شد.

به گزارش همشهری، درجریان سفر محمود احمدی‌نژاد به عسلویه و بازدید از فاز‌های مختلف پارس‌جنوبی قراردادی با شرکت‌های صدرا و مپنا منعقد شد که براساس آن، اجرای فازهای 13، 14، 19، 21، 22، 23 و 24 و توسعه فاز 13 پارس‌جنوبی به این دو شرکت بورس و برخی شرکت‌های دیگر واگذار شد.

هر چند از رقم دقیق قراردادهای این دو شرکت اطلاعات کاملی در دست نیست اما ابعاد این پروژه‌ها  به قدری است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، اتمام مراحل عملیاتی این 2 پروژه تاثیر بسزایی در سود آوری این 2شرکت خواهد داشت.

بر همین اساس روز گذشته سهام این دو شرکت که دردسته پیمانکاران صنعتی به حساب می‌آیند در بورس پرطرفدار شد و سهامداران برای خرید سهام این شرکت‌ها هزاران دستور خرید در کارگزاری‌ها به ثبت رساندند.

بازی حقوقی‌ها

در همین رابطه مجید اصلی کارشناس بازار سرمایه در باره دلایل تشکیل صف‌های خرید سهام برای این دو شرکت به همشهری گفت: براساس گفته‌های مدیرعامل شرکت صدرا برای اینکه این پروژه‌ها اثرشان را در سود شرکت نشان دهند به 35 ماه یا 3 سال وقت نیاز است ضمن اینکه زیان‌های ارزی و ریالی این شرکت به قدری است که با فرض اینکه شرکت سود پروژه را نیز از پیش دریافت کند این سود صرف پرداخت زیان‌های شرکت خواهد شد بنابر این تشکیل صف‌های خرید برای سهام این شرکت در بورس عموما تحت‌تأثیر یک جو روانی ناشی از بازی خریداران حقوقی است و منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

وی به سهامداران خرد هشدار داد که مواظب بازی سهامداران حقوقی صدرا باشند. او ادامه داد: در طول چند ماه گذشته چندین سهامدار حقوقی بزرگ با خرید سهام شرکت صدرا اقدام به حمایت از این سهم کردند و به‌نظر می‌رسد پس از اینکه سهام این شرکت به آستانه قیمت خرید این شرکت‌ها برسد بار دیگر اقدام به عرضه سهام در بورس می‌کنند.

وی افزود: اگرچه سهام صدرا سهام ارزنده‌ای است اما محاسبه وضعیت مالی این شرکت نشان می‌دهد وضعیت سودآوری این شرکت به‌زودی به سامان نخواهد رسید و حتی درصورت سودآور بودن این پروژه‌ها این شرکت فقط از حالت زیان‌ده خارج خواهد شد.

وی افزود: شرکت‌های حقوقی از چند ماه قبل سهام صدرا را خریداری کرده‌اند و برخی سهامداران خرد نیز تحت‌تأثیر تبلیغات این شرکت‌ها در صف‌های خرید قرار گرفته‌اند درصورتی که تشکیل صف خرید برای دریافت عایدی یک شرکت در 3سال آینده منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

مواضع صدرا و سازمان بورس

اما همزمان با انعقاد قرارداد‌های جدید شرکت‌های مپنا و صدرا، رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، از دو شرکت صنعتی دریایی ایران و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران درخصوص مشارکت آنها در فازهای پارس‌جنوبی توضیح خواست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، ‌ امیرحمزه مالمیر طی نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های صدرا و مپنا، از آنها خواست با توجه به امضای قرارداد اجرای فازهای 13، 14، 19، 21، 22، 23 و 24  و امضای قرارداد توسعه فاز13 پارس‌جنوبی، اطلاعات و جزئیات کافی درخصوص قراردادهای یادشده و اثرات آن بر عملکرد سال‌جاری و همچنین سال‌های آتی را تهیه و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کنند.

در این نامه آمده است: بسیار ضروری است که شرکت‌های یادشده در اسرع وقت، اطلاعات و جزئیات کافی را به سازمان ارائه کنند. روز گذشته شرکت صدرا طی نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که این شرکت به‌صورت رسمی به عضویت کنسرسیوم اجرای فاز 13 و فازهای 22، 23 و 24 پارس‌جنوبی درآمده و اجرای بخش دریایی این دو فاز به شرکت صدرا واگذار خواهد شد.

صدرا تاکید کرده است که عملیات اجرایی اینگونه از پروژه‌ها به حداقل 2 تا 3سال زمان نیاز دارد و سود و زیان عملیات پیمانکاری نیز براساس استانداردهای حسابداری به نسبت هزینه‌های واقعی انجام شده برای پروژه به کل هزینه‌های برآوردی پروژه (تکمیل کار) شناسایی می‌شود.

مدیرعامل صدرا در این نامه آورده که این پروژه‌ها از زمان انعقاد قرارداد اجرایی طی 2 تا 3سال بر سود و زیان شرکت تاثیر خواهد گذاشت و با توجه به زیان انباشته 137 میلیارد تومانی شرکت هیچگونه سودی تا زمان پوشش کامل زیان انباشته شرکت تقسیم نخواهد شد.

کد خبر 109846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز